1
липня 2006 року виповнюється 130 років з дня виходу
першого номера газети "Єлисаветградський
вісник", яка на довгі 18 років стала для
мешканців нашого провінційного міста джерелом
інформації з питань політичного, громадського та
культурного життя Єлисаветграда.
Саме на 70-80-і рр. XIX ст. припадає час активного
музичного й театрального життя нашого міста. В ці
роки в Єлисаветграді виступали скрипаль Генрік
Венявський, російська піаністка Ганна Єсипова,
скрипаль-віртуоз Й.Котек, лауреат Московської
консерваторії Флора Фріденталь, приїздили на
гастролі трупи М.Савіна, О.Матвеева та
Г.Виходцева. Всі ці події знайшли відображення на
сторінках "Єлисаветградського вісника".
З повідомлень в газеті про виступи
музикантів та співаків уваги заслуговує
інформація про концерт композитора
М.Мусоргського та солістки Марийського театру в
Санкт-Петербурзі Д.Леонової, що відбувся в
Єлисаветграді 2 серпня 1879 року. Ця співачка була
першим інтерпретатором деяких найскладніших
партій в операх М.Мусоргського, О.Серова, Ц.Кюї.
Вона вперше виконала в концерті партію Марфи з
опери М.Мусоргського "Хованщина" й пісню
Хіврі з його ж опери "Сорочинський ярмарок".
В історію української музики співачка увійшла як
перша виконавиця партії Оксани із "Запорожця
за Дунаєм" С.Гулака-Артемовського.
"Єлисаветградський вісник" назвав концерт
М.Мусоргського та Д.Леонової "істинно музичною
подією".
5 січня 1880 року великий концерт у залі
Громадського зібрання дав відомий український
композитор М.В.Лисенко. З успіхом виконав він
уривки своєї опери "Різдвяна ніч",
українську рапсодію "Шумка-думка", а також
полонези Ф.Шопена. Публіці сподобалися романи
М.В. Лисенка "Якби мені, мамо, намисто" та
"Садок вишневий коло хати", які виконала
дружина композитора Ольга Лисенко. В інформації
про концерт в газеті відзначена цікава деталь:
"... між публікою ми побачили осіб, які ніколи не
бувають на подібних розвагах; багато з них
навмисно приїхало на концерт із села".
Єлисаветград здавна вважався одним з
театральних центрів провінції. Місткі старожили
пам'ятали перші театральні вистави ще у 1820-х
роках, що відбувалися у дерев'яному балагані в
центрі міста. Тут виступали трупи І.Штейна,
Л.Млодковського, згодом гастролював
Д.Жураховський. Його трупа запам'яталася
єлисаветгадцям тим, що в ній у 1826 році почав свою
діяльність уродженець нашого міста, майбутній
оперний співак Йосип Петров.
Після спорудження у 1867 році в Єлисаветграді
театру, в приміщенні якого по кілька місяців на
рік виступали заїжджі трупи, театральне життя
активізувалося. Для виступів аматорських труп
використовували сцену Громадського зібрання. На
сторінках "Єлисаветградського вісника" з
перших номерів висвітлювалися події
театрального життя. Газета сповіщала про
прем'єри, бенефіси, благодійні вистави на користь
Товариства опікування бідних учнів та
ремісничо-грамотного училища, писала про гру
акторів, про конфузи, які траплялися на сцені.
Інформація, пов'язана з театром, йшла в газеті під
рубриками "Театральні замітки" та
"Театральні оголошення".
До речі, у 50-і рр. XX ст. літературознавець
В.Сахновський-Панкєєв зробив спробу довести, що
ряд публікацій у "Єлисаветградському
віснику", які йшли під рубрикою "Театральні
замітки", належать перу І.К.Тобілевича
(Карпенка-Карого). Спростувати це, мабуть,
неможливо тому, що особистий архів І.К.
Карпенка-Карого не зберігся, а театральні
рецензії в газеті були анонімні. На жаль, не
зберігся і архів "Єлисаветградського
вісника". Саме він міг би пролити світло на це
цікаве питання. Але дослідження
В.Сахновського-Панкєвва має право на життя.
Активний учасник аматорського театрального
руху, прихильник театру, І.К. Тобілевич цілком міг
бути автором цих публікацій.
Один з номерів газети за 1877 р. сповіщав, що 15
травня в приміщенні міського театру аматори за
участю актора-співака М.Кропивницького дадуть
спектакль "Шельменко-денщик"
Г.Квітки-Основ'яненка, збір від якого буде
поділений між Товариством опікування бідних
учнів та ремісничо-грамотним училищем.
Повідомлялося, що в кінці вистави пан
Кропивницький та пані Тобілевич проспівають
дуетом пісню "Моряки".
В газетах № 123 та 125 за 1880 рік була вміщена
інформація про неприємний інцидент, що стався на
сцені театру і пов'язаний з іменем
М.Кропивницького. Неперевершений виконавець
українських пісень М.Кропивницький виступав у
дивертисменті, виконуючи пісню "На городі коло
броду". Коли пісня закінчилася, публіка
викликала співака знову на сцену. Він почав
співати гумористичні куплети, але забув слова, а
суфлер чомусь не прийшов на допомогу.
Кропивницький вчинив скандал прямо на сцені:
"... вийшов пан Кропивницький, запнувся та
підняв лайку з суфлером на очах у публіки.
Галерка аплодувала та кричала "bis".
Кропивницький вийшов, знову збився, почав лаяти
музику і пішов зі сцени. Прошу судити самим
читачам про вчинок пана Кропивницького -
наскільки він делікатний стосовно публіки"
Не менш цікавою є інформація в
"Єлисаветградському віснику" про
театральну діяльність І.К. Тобілевича. У квітні
1877 року Іван Карпович виконував роль Кружалова у
виставі "Змій-Горинич" за п'єсою Крилова.
Спектакль та гра І.К. Тобілевича мали значний
успіх, бо наступного дня вистава була показана
вдруге - факт незвичайний для єлисаветградського
театрального життя, "Єлисаветградський
вісник" навіть спеціально зупинився на цьому.
В газеті №5 за 1879 рік повідомлялося, що "9
лютого в залі Громадського зібрання відбудеться
аматорська вистава на користь Товариства
опікування бідних учнів. Поставлена буде комедія
В.Крилова "Горе-Злощастя". Головну роль
чиновника Рожкова виконує улюбленець публіки
І.К. Тобілевич".
Газета багато уваги приділяла трупі
Г.Виходцева - першому театральному колективу,
який надовго отаборився в Єлисаветграді, з
середини 1879 по 1881 рік включно. У Г.Виходцева грали
колишні артисти столичного Александринського
театру, широковідомі в провінції С.Яблочкіна,
М.Журин, талановиті молоді Сеймська та Дар'ялов. У
цій трупі деякий час виступав М.Кропивницький. В
репертуарі були п'єси О.Островського
"Гроза", "Світить, та не гріє", "Шалені
гроші", "Гамлет" В.Шекспіра,
"Розбійники" Ф.ШІллера, "Дон Жуан"
Мольєра та інші. Були вказані й опери
"Русалка" О.Даргомижського та "Аскольдова
могила" О.Верстовського. Дбаючи про
матеріальний успіх і художній рівень вистав,
Г.Виходцев запрошував на гастролі відомих
провінційних акторів. На початку 1880 року
Г.Виходцев запросив на роботу талановитого
актора М.Івана-Козельського, який працював в
одеський трупі. За розрив контракту з
антрепренером Шишкіним актор сплатив неустойку
600 карбованців і приїхав до Єлисаветграда, про що
й повідомив "Єлисаветградський вісник" у №14
за 1880 рік.
На єлисаветградській сцені
Іванов-Козельський створив ряд цікавих образів:
Гамлета ("Гамлет" Шекспіра), Фердінанда
("Підкупність та кохання Ф.Шіллера), Бєлугіна
("Одруження Бєлугіна" О.Островського),
Жадоза ("Доходне місце" О.Островського) та
інші. Актору за кожну виставу платили 100 крб. В
одному з номерів газети буде написано:
"Багатюща природа Іванова-Козельського не
дозволяє бажати чогось кращого, прекрасний
оксамитовий, де треба ніжний, м'який, могутній,
повний кипучої пристрасті голос, вірне розуміння
життя, досконала дикція і тоніровка - все це є у
пана Іванова і все це дає слабке уявлення про те,
що глядач бачить і відчуває, коли пан Іванов на
сцені".
У статті "Листи про театр" (№123 за 1880 рік)
автор дає детальний аналіз гри актриси
М.Любської з трупи Г.Виходцева. Серед її ролей
особливу увагу привертає роль Гамлета в
одноіменній драмі Шекспіра. "... ми чули, що
Любська незабаром гратиме роль Гамлета. Ця
вистава, мабуть, може залучити багато глядачів, у
зв'язку з тим, що головну роль буде виконувати
жінка. Ми заздалегідь пробачаємо всі слабкості
гри цій актрисі... і сподіваємося, що актриса
Любська внесе щось нове у розуміння образу
Гамлета. Жіночий розум часто здатен підмітити ті
риси характеру, які можуть не помітити
чоловіки".
У цій же газеті є інформація про виставу
"Гамлет": "В суботу йшов "Гамлет",
якого грала пані Любська, і треба віддати їй
належне, актриса... перевершила наші
сподівання".
Провінційна газета не обминула увагою й
створення у жовтні 1882 року театральної трупи на
чолі з М.Л.Кропивницьким. Трупа дебютувала на
єлисаветрадській сцені п'єсою "Наталка
Полтавка" І.Котляревського. Ось що повідомив
"Єлисаветградський вісник" з цього приводу
у №117 за 1882 р.: "Перший малоросійський
спектакль - "Наталка Полтавка", який
передбачався 25 жовтня, відбудеться сьогодні. Нам
повідомили, що Кропивницький, бажаючи досягти
повного ансамблю у п'єсі, яка рідко йде на сцені,
чекав актрису Заньковецьку, яка прибула тільки
вчора і сьогодні буде виконувати роль
Наталки". А в наступному номері ми читаємо:
"Колись, ще у 1865 році, ми бачили тут, у
Єлисаветграді, п'єсу "Наталка Полтавка" з
таким ансамблем, з яким вона пройшла на нашій
сцені в середу! Це - не те що одне обличчя - добре,
друге - так собі. Ні, говорячи про спектакль 27
жовтня, неможливо сказати, хто грав краще, тому
що: Кропивницький, Заньковецька, Жаркова,
Садовський та Светлов ніби об'єдналися духом для
того, щоб справити загальне враження. І враження
було величезне. Ми думаємо, що художник тільки
тоді великий, коли на картині, ним зображеній,
неможливо сказати, що краще. Таким художником тут
був ансамбль!"
Здійснити цю подорож у минуле Єлисаветграда
нам допомогли фотокопії сторінок газети
"Єлисаветградський вісник", які
зберігаються у фондах міського
літературно-меморіального музею І.К.
Карпенка-Карого. Ці матеріали були надіслані з
Російської Національної бібліотеки у 1995 році й
довгих 11 років чекали своєї черги, щоб
заговорити. |